Jedną z zalet prowadzenia firmy jest możliwość uwzględnienia wydatków w kosztach prowadzenia działalności – takich jak samochody, komputery czy służbowe telefony, co pozwala zaoszczędzić sporo pieniędzy. Telefon służbowy może być narzędziem zakupionym dla dyrektorów, managerów, a także pracowników etatowych lub pracujących na umowę zlecenie.
Koszty firmy a telefon służbowy
Telefony zaliczane są do majątku firmy o małej wartości, a ich wartość zazwyczaj nie przekracza 10 000 zł. W takim przypadku kosztorysowanie może nastąpić od razu w dniu poniesienia kosztu, pod warunkiem prawidłowo wystawionych dokumentów zamówienia. Ale jeśli intencją przedsiębiorcy jest wpisanie telefonu do ewidencji środków trwałych, to nie ma przeszkód, aby to zrobić, jeśli urządzenie będzie używane dłużej niż rok. W takim przypadku koszty są rejestrowane poprzez naliczoną amortyzację. W obu przypadkach zakup telefonu rozliczany jest w kolumnie 13 – Inne wydatki PKPiR.
Wzięcie telefonu na firmę w rozliczeniu ratalnym
Często przedsiębiorcy decydują się na zakup aparatów telefonicznych na raty. Operatorzy sieci komórkowych przyjęli praktykę doliczania rat sprzętowych do faktur abonamentowych. W takim przypadku zostanie wystawiona odrębna faktura zakupu telefonu na pełną wartość telefonu, która będzie podstawą do natychmiastowego pełnego kosztorysowania telefonu. W tym przypadku sposób płatności nie ma znaczenia. Jeżeli odsetki naliczane są od raty w systemie ratalnym, to w tym przypadku również będą stanowić koszt uzyskania przychodów, ale tylko w momencie zapłaty.
Księgowanie telefonu wziętego na firmę w leasing
Dziś wiele zakupów firmy można również sfinansować zawierając umowy leasingowe. W takim przypadku kosztem uzyskania przychodów będą faktury za odrębne raty leasingowe. Większość przypadków to leasing operacyjny, więc w tym przypadku telefon jest własnością leasingodawcy i staje się własnością leasingobiorcy dopiero w momencie zakupu. W tym przypadku raty leasingowe ujmowane są również w kolumnie 13 – Inne wydatki w PKPiR.