Czasy, kiedy produkt lub usługa sprzedawały się same, już dawno minęły. Rosnąca konkurencja (krajowa i zagraniczna), coraz to nowsze i bardziej innowacyjne rozwiązania… W takim świecie rola sprzedawcy staje się kluczowa. Jednak rozwój technologii i wzrost popytu konsumpcyjnego sprawiają, że przedsiębiorstwo samo w sobie ma „ducha” do sprzedaży, a „rozmowa” handlowca to za mało, aby skutecznie i długoterminowo zwiększać sprzedaż. Dalsze przetrwanie i rozwój przedsiębiorstwa zależy od marketingu, niezależnie od tego, czy jest to duża firma, czy mała – marketing jest kluczowym czynnikiem. Co jako właściciel firmy powinieneś zrobić, aby skutecznie (bez wysiłku i pieniędzy) wspierać marketing i sprzedaż swojej firmy?
Dlaczego stawiać na własną stronę internetową?
Musisz mieć własną stronę internetową, jeśli zdecydujesz się przenieść swoją firmę do Internetu. Nie profil na Facebooku, Instagramie, Linkedin ani żadnej innej platformie mediów społecznościowych. Zawsze stawiaj swoją stronę internetową na pierwszym miejscu. Dlaczego pytasz? Odpowiedź jest prosta – Twoja własna strona internetowa to Twoja strona internetowa. Domena jest twoja, hosting jest twój i ty decydujesz, co dokładnie ma się znaleźć na twojej stronie. Ty ustalasz zasady i egzekwujesz je. W przypadku ww. portali społecznościowych Twój profil/fanpage nie jest bynajmniej wyłącznie Twoją własnością. W każdej chwili ich właściciele mogą zmienić swoje plany, regulamin itp., przez co możesz dużo stracić. przykład? Facebook co roku zmienia swoją politykę (m.in. obcinając tzw. zasięgi). Co mogą zrobić użytkownicy? Nic, bo profile i konta na popularnym FB oficjalnie do nich nie należą.
Dlaczego inwestować w SEO?
Czy w takim razie już wiesz, jak ważne jest posiadanie własnej strony internetowej? Przejdźmy więc do szczegółów. Piękna strona internetowa to za mało. Aby pojawiał się na niej ruch należy zadbać o odpowiednią promocję (w tym tzw. ruch organiczny bezpośrednio z wyszukiwarki Google). Odpowiada za to kampania pozycjonująca (tzw. SEO), która w dłuższej perspektywie doprowadzi Cię do długoterminowych zysków. SEO to temat na inny artykuł, ale pokrótce omówię te najważniejsze. Pierwszym jest treść, która z jednej strony musi być atrakcyjna dla użytkowników i zawierać odpowiednie słowa kluczowe. Z drugiej strony są aspekty techniczne, takie jak: szybkość ładowania strony, prosty kod, zoptymalizowana grafika, hosting, rozmiar strony i wiele innych czynników. Co najważniejsze, kampanie te pozwalają na pozyskiwanie klientów. SEO, jak każda inna czynność, wymaga umiarkowanego wysiłku i kosztów, ale zrobione, może się zwrócić w ciągu kilku miesięcy. Dokładne przeciwieństwo płatnych promocji typu AdWords (efekty trwają tak długo, jak płacisz). Tutaj możemy dokonać prostego porównania. Wyobraź sobie, że prowadzisz firmę i stajesz przed decyzją, czy kupić dedykowaną maszynę, czy tylko ją wydzierżawić na pewien czas. W pierwszym przypadku podczas pracy maszyny wyprodukujesz tyle, ile chcesz. W drugim przypadku, dopóki płacisz czynsz, będziesz produkować.
Social media
Jestem w 100% przekonany, że nigdy social media nie powinny być ważniejsze niż własna strona internetowa. Musisz myśleć o swojej obecności na FB, Insta, LI, Youtube czy innych platformach jako sposób na promocję swojej firmy i kierowanie użytkowników na Twoją stronę, a nie odwrotnie. To także temat na osobny i bardzo obszerny wpis na blogu, więc pozwolę sobie zawrzeć tylko kilka ważniejszych i zwięzłych informacji. Facebook sprawdza się w większości branż, więc zdecydowanie powinieneś mieć swój profil w serwisie. Przesyłaj ciekawe informacje o firmie, jej produktach i usługach, jednocześnie starając się edukować użytkowników. Uważaj tylko, aby nie przesadzić – publikowanie zbyt wielu postów (lub postów niskiej jakości) tygodniowo może spowodować spadek pokrycia strony. Warto być na Linkedin, zwłaszcza jeśli chcesz wypromować swoją firmę wśród innych, a także dotrzeć do potencjalnych pracowników. Tutaj informacja powinna być bardziej profesjonalna i bardziej odpowiednia dla grupy docelowej. Co ciekawe, w przeciwieństwie do FB, LI nie ogranicza dużego zasięgu. Możesz więc łatwo dodawać kilka artykułów tygodniowo (jeśli ich treść jest wystarczająco interesująca).