Jeśli jesteś graczem lub po prostu lubisz od czasu do czasu pograć na konsoli, warto kupić telewizor, który świetnie sprawdzi się nie tylko do oglądania filmów i seriali, ale także do grania. Jakie parametry telewizora warto znać, aby wybrać te właściwe? Co to jest telewizor do gier? Czy warto kupować telewizory 4K 120 Hz?
Input LAG – co to jest?
Zgodnie z tą tajemną terminologią istnieje opóźnienie między wysłaniem obrazu do monitora a faktycznym pojawieniem się na telewizorze. Czas ten jest mierzony w milisekundach (ms). Dzieje się to więc szybko, ale niektóre modele są pod tym względem lepsze od innych. Telewizory do gier powinny być tak szybkie, jak to możliwe. Im niższy input lag, tym szybciej postać będzie reagowała na polecenia z kontrolera. Jest to niezwykle ważne, szczególnie w szybkich grach i rozgrywkach online. Przechodząc do liczb można wyróżnić kilka ogólnych zakresów: 0-10ms – nie lepiej, 11-20ms – różnica między tymi zakresami a poprzednimi jest prawie niewidoczna dla zdecydowanej większości graczy, 21-40ms – poziom akceptowalny, 41 -60 ms — niektórzy gracze mogli narzekać, zwłaszcza gdy opóźnienie jest ograniczone, powyżej 60 ms — input lag jest już zauważalny i przeszkadza w rozgrywce, często uniemożliwiając grę.
Wybór odpowiedniej matrycy
Jedną z głównych różnic między wyświetlaczami LCD i OLED jest sposób podświetlania. Każdy piksel panelu organicznego (OLED) ma własne źródło światła. Dzięki temu podświetlane są tylko te punkty, które w danej scenie powinny się świecić. Wygaszone piksele są całkowicie czarne. Dlatego wyświetlacze OLED mają prawdziwą, głęboką czerń i nieskończony kontrast. Przekłada się to na bardzo wysoką jakość obrazu. Panele LCD, nazywane przez sprzedawców również diodami LED, emitują światło na wiele różnych sposobów. Zwykle są to diody montowane na krawędzi matrycy. Oświetlenie obręczy jest bardzo niejednolite. Wyświetlając czarne tło na telewizorze, możesz łatwo zauważyć, gdzie światło jest mocne lub słabe. Cóż, światła są włączone. LCD czarny jest szary. Dioda LED jest zawsze włączona. Bardziej zaawansowaną technologią jest podświetlenie strefowe. W tym przypadku diody są nie tylko na krawędzi. Regionów może być od kilkudziesięciu do nawet tysięcy. Im wiecej tym lepiej. Dzięki większej liczbie stref można ściemniać, rozjaśniać i ściemniać światła w setkach niezależnie obsługiwanych stref. Pozwala to radykalnie poprawić czerń i zwiększyć kontrast. W przypadku najnowocześniejszych i jednocześnie najdroższych wyświetlaczy LCD można uzyskać wyniki porównywalne z OLED-ami. Jednocześnie maksymalne poziomy oświetlenia ważne dla uzyskania efektów HDR często przekraczają możliwości organicznych paneli.
Rozdzielczość i odświeżanie ekranu
Tutaj wszystko jest proste. Rozdzielczość 4K jest w zasadzie standardem, zwłaszcza na dużych telewizorach. Jeśli chcesz kupić monitor o przekątnej większej niż 32-40 cali, zdobądź monitor 4K. Konsole do gier nowej generacji, w tym PS5 i Xbox Series X/S, bez problemu poradzą sobie zapewniając wystarczającą płynność w rozdzielczości 2160p. Odświeżanie to parametr podawany w Hz (Hertz), który określa ile klatek animacji może być wyświetlanych najwyżej na sekundę. Ponieważ nowe konsole coraz częściej przekraczają limit 60 fps i płynnie grają w 120 fps, zakup monitora 60 Hz ograniczy możliwości konsoli. Lepszym wyborem jest panel z częstotliwością odświeżania co najmniej 100 Hz. Chodzi o natywną częstotliwość odświeżania, a nie tę, którą zwiększają sztuczki techniczne.