Czym wyróżnia się marka? W jaki sposób rozwijają przewagę konkurencyjną, która toruje drogę do wzrostu sprzedaży i ogólnego rozwoju firmy (nie tylko technologii)? Co sprawia, że odnoszą sukces? Niewątpliwie nie ma jednej odpowiedzi na te pytania, gdyż na opisany wyżej sukces składa się wiele czynników. W tym poście dowiesz się o jednym z tych zagadnień, czyli aspektem komunikacji i jej spójnością.
Dlaczego konsekwentna komunikacja marketingowa jest taka ważna?
Jaka jest różnica między marketingiem dużej korporacji lub korporacji a małym lokalnym biznesem? Wielkość budżetu i zakres działań. To wszystko. Obie firmy zawsze powinny dbać o spójność i konsekwencję w swoich działaniach. Wszystko, co robi, powinno być zgodne z przyjętą strategią, konsekwentnie realizując jej założenia, zwiększając tym samym swój potencjał (w tym sprzedażowy). Konsekwentna komunikacja w określony sposób i używanie logotypów, grafik czy kolorów charakterystycznych dla danej marki może sprawić, że klienci lub potencjalni konsumenci po prostu zaczną „kojarzyć się” z daną marką. Identyfikuję ją po określonej wartości, usłudze lub produkcie, którą zapewnia. Jeśli chodzi o zakupy – wybiera marki, które zna i kojarzy mu się z określonymi wartościami. Wydaje się to logiczne, ale wiele firm wciąż o tym zapomina.
Wybór klientów – jak następuje?
Wyobraź sobie, że stoisz przed półką sklepową i chcesz kupić chipsy paprykowe. Półki pełne są wszelkiego rodzaju tych produktów, z których wszystkie smakują tak samo i kosztują mniej więcej tyle samo. Który byście wybrali? W 99% będzie to produkt, który kojarzysz z reklamą. Można powiedzieć, że spójność i konsekwencja nie mają z tym nic wspólnego, wystarczy wydać odpowiednią kwotę na reklamę i nie zależy ci na powyższym. Udowodnię ci, że jedno i drugie powinno iść w parze.
Najlepsze przykłady
To jeden z najlepiej przemyślanych i doskonale zrealizowanych pomysłów w komunikacji marketingowej. Mondelez, do którego należy Milka, od wielu lat wykorzystuje krowę i jej charakterystyczny fioletowy kolor do promocji swoich produktów. Wpływ? Każdemu ten kolor będzie kojarzył się z jednym – firmowym cukierkiem. Wiedzieliśmy, że to Milka, gdy zobaczyliśmy fioletowe opakowanie na półce pełnej czekoladek. Podaje podręcznikowy przykład tego, jak ten producent słodkich napojów wdrożył spójną komunikację. Coca-Cola, która jest na topie, od wielu lat zajmuje pierwsze miejsce w sprzedaży napojów typu cola, zawsze wyprzedzając swojego głównego konkurenta, Pepsi. Dzieje się tak chociażby za sprawą (a raczej dzięki) niezmiennym od lat kierunkom komunikacji, z punktami obowiązkowymi: charakterystycznym odręcznym logo „Coca-Cola” oraz butelką z unikalnym wzorem. W czasach, gdy Coca-Cola realizuje ten sam scenariusz komunikacji, Pepsi co kilka lat zmienia marketing (i często logo). Wyniki sprzedaży wyraźnie pokazują, które taktyki działają.