Systemy ochrony przeciwpożarowej są niezbędne nie tylko do ochrony mienia, ale także do zapewnienia bezpieczeństwa ludziom. Powszechne są jednak fałszywe alarmy z systemów przeciwpożarowych. Wbrew pozorom takie sytuacje nie należą do rzadkości, a jednocześnie wiążą się z dodatkowymi kosztami. I tu pojawia się pytanie: Jak radzić sobie z fałszywymi alarmami systemu sygnalizacji pożaru?
Kiedy dochodzi do fałszywych alarmów?
Prawidłowo zaprojektowany system przeciwpożarowy ma kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa. Jednak w przypadku fałszywego alarmu ponoszone są dodatkowe koszty, takie jak te związane z koniecznością ewakuacji, ale nie tylko. Niestety fałszywe alarmy przeciwpożarowe są powszechne i często występują, gdy systemy są źle zaprojektowane lub zbudowane. Może się to również zdarzyć, jeśli nie przeprowadza się regularnych przeglądów i usług. Należy pamiętać, że niezależnie od tego, czy system jest zainstalowany w magazynie, obiekcie użyteczności publicznej, takim jak restauracja, hotel, centrum konferencyjne, obiekt sportowy czy zakład produkcyjny, ryzyko fałszywych alarmów jest bardzo duże, jeśli system przeciwpożarowy nie jest właściwie używany. Fałszywe alarmy występują zwłaszcza w obiektach lub pomieszczeniach, w których czujniki dymu są źle dobrane lub zainstalowane. Dzieje się tak najczęściej tam, gdzie wytwarza się dużo pary. Takie zdarzenia mogą również wystąpić, gdy w pomieszczeniu lub zakładzie produkcyjnym występuje duże zapylenie, ale fałszywe alarmy mogą wystąpić również w miejscach o dużych różnicach temperatur lub chwilowej, ale bardzo wysokiej wilgotności. Niestety błąd ludzki może również prowadzić do fałszywych alarmów, takich jak naruszenia wiązki w liniowych czujkach dymu.
Fałszywy alarm systemu ppoż – dlaczego są aż tak bardzo niepożądane?
W przypadku fałszywych alarmów w systemie przeciwpożarowym należy liczyć się z dodatkowymi kosztami. Wówczas konieczna jest ewakuacja fabryki lub stanowiska pracy, aw przypadku zakładu produkcyjnego zatrzymanie całego procesu produkcyjnego. Wiąże się to również z możliwością opóźnień w dostawach, co często skutkuje fałszywymi alarmami dla przedsiębiorców, którzy są postrzegani jako nierzetelni dostawcy i przez to tracą zamówienia. Dodatkowo często trzeba ponieść koszt wezwania straży pożarnej bez powodu. Należy również pamiętać, że fałszywe alarmy w restauracjach, salach bankietowych, ewakuacje i wyproszeni stałych klientów mogą skutkować utratą klientów i negatywnymi opiniami w przyszłości. Gdy fałszywe alarmy przeciwpożarowe są na porządku dziennym, pracownicy przyzwyczajają się do najgorszego, ponieważ w sytuacji awaryjnej może być im trudno stwierdzić, czy to kolejny fałszywy alarm, czy realne zagrożenie.
Jak wykluczyć fałszywe alarmy ppoż?
Najważniejszą rzeczą do zrobienia na początku jest zlokalizowanie miejsca, w którym występuje problem. Po drodze warto przeprowadzić wywiady z pracownikami i dowiedzieć się, jakie sytuacje najczęściej generują fałszywe alarmy. Często okazuje się, że przyczyna jest trudna do znalezienia, wówczas pomoc fachowca w zlokalizowaniu problemu i wybraniu najlepszego rozwiązania jest niewątpliwie przydatna. Tylko doświadczeni eksperci posiadający wiedzę techniczną w dziedzinie systemów przeciwpożarowych i wiedzę o zagrożeniach pożarowych mogą zidentyfikować problemy i znaleźć rozwiązania.